برگزیده ها
1395/11/5 سه‌شنبه
مصاحبه پاوه پرس با دکتر رضا فرجی

.

دکتر رضا فرجی رئیس دانشگاه پیام نور پاوه:

امروزه تشکیل خانواده به مراتب آسانتر از حفظ ونگهداری آن است


پایگاه تحلیلی خبری پاوه پرس؛

خانواده از آن دسته نهادهای اجتماعی ست که انسان از آغاز زندگی خویش آن را شناخته وبا آن سر وکار داشته است. هر چند امروزه روند زندگی رو به سوی کم رنگ شدن نهاد خانواده دارد اما هنوز درتمامی کشورهای جهان خانواده به عنوان یک نهاد اساس نقش برجسته ای دارد.

با این حال تغییراتی که در ساختار خانواده پدید آمده است اینک شکافی آشکار را درساختمان این نهاد به وجود آورده واین امر بیشتر بخاطر رشد تکنولوژی و تغییر سبک زندگی است. نوآوری هایی از قبیل رایانه، ماهواره، اینترنت، فضای مجازی واسباب آن برای هرفرد، فضایی خاصی را جایگزین خانواده نموده ورفته رفته خانواده را تبدیل به مجتمعی مسکونی، رستوران و یا سالن غذاخوری نموده است.

بعلاوه استمرار سقوط و سراشیب شدن نمودار مسائل و وضعیت زندگی کنونی نشان دهنده فرجامی ناخوشایندبوده و پیشرفت فن آوری وارتقای ابزار وامکانات تربیتی ومعرفتی با آفتها عقب گردها وشکاف هایی درساختمان خانواده همراه است، افزون برآن ارتقاء نسبت طلاق ، اعتیاد و بالارفتن سن ازدواج و روی آوردن به جایگزین های دیگر را نیز درپی داشته است.

همانطوریکه آشکار است خاستگاه اصلی فروپاشی خانواده درخودآن نهفته واین خاستگاه وعلل درونی به دیگران این مکان را می دهد تا بیماریهای خود رابه خانواده ها انتقال دهد.

حتی زمانیکه افراد از رفتن به سوی آن خودداری می کنند خود به سراغ آنها می آید و زمانی هم که ازرفتن به مکانهای نامناسب اجتناب میکنند ازطریق ماهواره وفضای مجازی که اینک به سوی خانواده ها سرازیر شده اند آن مکانهای نامناسب را در درون خانه ها می گشایند. بنابراین سر درلاک خود فرو بردن در زندکی امروزی انکار پذیر نمی باشد زیرا که اکنون محبوس کردن خویش و بستن در و پنجره ها خارج ازقدرت وتوان ماست.

بنابراین موضوع فروپاشی خانواده بسیارمهم وپیچیده و نیازمند بسیج مجموعه ای ازتخصص ها و تلاش هاست.از این رو ناگزیر باید به خانواده وفرهنگ ازدست رفته اش و نیزکودکی، نوجوانی ومراحل رشد ومشکلات آن ازنو نگریست و درنگرش کنونی به آنها تجدید نظرشود زیراکه بهنجار بودن خانواده تنها راه اصلاح و فساد وانحلال آن عامل فساد وفروپاشی جامعه خواهد بود.

چون خانواده دژی مستحکم دربرابرآسیب هاست وشکست آن به مثابه مرگ خواهد بود. ازجمله راههای اساسی شکست ناپذیز کردن این دژ و افزایش میزان استحکام آن آموزش سبک زندگی سالم است و منظور از آن روشی از زندگی است که اعضای خاتواده با دانش نظری ومهارت رویارویی بامراحل رشد طبیعی انسان آسییب ها وعوامل تهدیدکننده خانواده آشنا ومسلح باشند. در این صورت است که خانواده محل امن آسایش وارتقای افراد شده وکارخانه ای فعال جهت تربیت شهروندانی توسعه یافته خواهد یود.

یکی از روشهای موثرآموزش مهارتهای زندگی سالم آموزش به روش کارگاهی وچهره به چهره است که ازحالت  سخنرانی وکلی گویی خارج شده وتمام فراگیران فعال ودرمباحث شرکت کرده وبه بررسی مسایل مطرح شده می پردازند.

با اطلاع از وجود آسیب های متعدد اجتماعی و نیز اثرگذاری آموزش مسائل ومهارت های ضروری زندگی دانشگاه پیام نور پاوه درکنارآموزش کلاسیک و دانشگاهی خود به دانشجویان و به تمام اقشارجامعه آموزش مهارتهای زندگی  را در دستور کار خود قرار داده و برنامه ای را مبنی بر آموزش همگانی مسائل تربیتی و خانوادگی را طراحی کرده و براساس آن از آغازسال ۹۵ تاکنون اقدام به اجرای مواردی به شرح ذیل نموده است:

*برگزاری کارگاه سبک زندگی دردانشگاه برای دانشجویان وآموزش مسائلی ازقبیل روانشناسی رشد ارتباط موثر  نوجوانان وجوانان تعارضات خانوادگی بهداشت ازدواج ، مهارتهای زندگی شیوه های فرزند پروری…..که درادامه علاوه برمسائل تربیتی وخانواده مباحثی ازقبیل روش تحقیق ومقاله نویسی که مورد نیاز دانشجویان است ارایه خواهد شد.

*برگزاری دوره آموزشی برای کلیه مدیران ومربیان مهدهای کودک شهرستان درطول یکماه وارائه مباحثی ازقبیل  روانشناسی رشد مهارتهای زندگی تفسیرنقاشی کودکان و تربیت جنسی….

*برگزاری چندین کارگاه درسطح مهدهای شهرستان هم درسطح شهروهم در روستا

*حضوردرچندین کانال وگروه تخصصی ، تربیتی والدین بمنظور ارایه سبک زندگی سالم و پاسخ دهی به سوالات  اعضا

*مشاوره حضوری با مراجعین ازتمام اقشارجامعه دردانشگاه

*همچنین با هماهنگی بعمل درآینده در چندین محل و مرکز دیگر این دوره ها اجرا خواهد شد.

با اعتقاد به این امرکه امروزه تشکیل خانواده از حفظ ونگهداری آن آسانتر می باشد، مباحثی که دراین دوره ها ارائه  می شود براساس نیازسنجی ازتعدادی ازشهروندان محترم می باشد.

لازم به ذکراست تشکیل دوره های آموزشی برای دانشجویان با اطلاع رسانی قبلی در سطح دانشگاه برگزار میشود و در پایان برای شرکت کنندگان گواهی آموزشی مربوطه صادرمی شود.

برگزاری دوره برای فراگیران رایگان بوده و بنا را براین داریم تا در دانشگاه ویا به دعوت مراکز آموزشی و…. کارگاه هایی را درسطح شهر تشکیل دهیم درهر کارگاه حداکثر ۲۰ نفر فراگیر حضور می یابد

با پرداختن به روش های تربیتی صحیح وآموزش سبک زندگی سالم از بروز آسیب های اجتماعی جلوگیری نمائیم ، آسیب هایی که (طلاق، اعتیاد، مشکلات عاطفی …) روز به روز با افزایش نُرم شاخص های آن در جامعه مواجه هستیم.

به امید که با همراهی همدیگر درادامه بتوانیم شهروندانی آسیب شناس، ماهر وبه روز ازبُعد دانش نظری وعملی داشته باشیم شهروندانی که مهارت های کافی را برای برخورداری از یک خانواده ی سالم برخوردار باشند.

 
رویکرد و نقش خانواده دراجتماع به سبب تغییراتی چند با کاهش تاثیراجتماعی آن همراه بوده ، کانونی که علیرغم درکنارهم بودن ازچنان انسجام لازم برخوردار نبوده و ضعف آن خود زمینه ساز بروز آسیب های اجتماعی گردیده است. دانشگاه پیام نور پاوه و در رأس آن دکتر رضا فرجی باشناخت مسئله وریشه  یابی آسیب های اجتماعی به عنوان دستگاهی موفق درسطح شهرستان عمل نموده وبا مدد از روانشناسی رشد با برگزاری کارگاه های مختلف به آموزش سبک زندگی ومهارت لازمه پرداخته که در ذیل به سبب اهمیت موضوع از زبان دکتر فرجی علل وعوامل موثر و راهکار مقابله به آن می پردازیم به امید که مورد عزیزان قرار گیرد.


نسخه قابل چاپ
بيشتر